برخی آداب و رسوم عروسی

۱٫نافه بریه (Nafa Boriya) و دسگیرو (Das Giro)

هنگامی که نوزاد دختری در خانوادهای( در لرستان ) بدنیا می آید ، بعضا ناف او را بنام پسر بچه (معمولا از اقوامنزدیک همچون پسر عمو ) و یا جوانی از خانواده یا طایفه دیگر می برند این عمل رانافه برییه (Nafa Boriya) می گویند و از این زمان بهبعد است که نوزاد دختر اصطلاحادسگیرو (Dasgiro) و یانامزدطرف مقابل می شود و از جانب پسر و خانواده اشهدیه ای بنامنشونه (Neshona) برای دختر می برند و بابرگزاری جشن کوچکی از این هنگام به بعد تا عروسی دختر مذکور ، تهیه لباس و برخی ازمایحتاج دختر بعهده داماد خواهد بود.

۲سرنجه گیرو (Serenje Giro)

هنگامی که دختری در لرستان به سنازدواج رسید و بمناسبت های مختلف از سوی خانواده ها و اقوام و آشنایان بعنوان دختردم بخت به دیگران معرفی و پیشنهاد گردید ، زنان و دختران به سن رسیده خانواده دامادبه بهانه های مختلف به منزل دختر دم بخت می روند تا ضمن دیدن از نزدیک و وراندازوی، او را مورد ارزیابی و سنجش نیز قرار دهند . این مرحله در اصطلاح لریسرنجه گیرو (Serenje Giro) نامیده میشود . واژهسرنجهدر زبان لری بمعنیسنجد است  .

۳شیرینی حرونی

زمانی که دختر انتخاب شد درروز مقرر خانواده داماد مقداری شیرینی  بهمراه کله های قند و قواره ای پارچه و یکیا چند قطعه طلا به خانه عروس میروند تا با اهدا آن نامزدی وی برای پسرشان را رسمیتداده و مورد تایید و تاکید مجدد قرار دهند . پذیرایی این روز را اصطلاحاشیرینی حرونیمی نامند و معمولا رفت و آمد داماد بخانه عروستا روز عقد بندرت صورت می گیرد.

۴پشت عقد و سیاهه

پس از مراسم شیرینی خوردن ،دو خانواده در مذاکراتی رودر رو به بحث در مورد میزان شیربها و سایر مخارج واحتیاجات زمان عقد و عروسی می پردازند. دو طرف لیستی را که در آن  میزان شیربها یامبلغ مهریه که اصطلاحا  آن را پشت عقدیاپشت نکاحنیز می نامند و سایر احتیاجات روز عقد و عروسی قیدشده است بین دو خانواده عروس و داماد رد وبدل نموده و با توافق و رضایت به امضامسئولان یا بزرگان خانواده ها می رسد . این لیست کهسیاهه (Siyaha) نامیده می شود حتما به نام کلام الله مجید مزین است .

۵آو ازیفه (Ow Azifa)

یک روز قبل از مراسم عقد داماداجناسی از قبیل روغن، چای ، قند ، برنج با چند راس گوسفند (که به دست و پا و پیشانیآنها حنا بسته اند و معمولاگلونی {Golvani – پارچه بلندرنگارنگ} نیز به گردن انها آویخته اند ) به همراه نوازندگانی که با ضرب وکمانچه و سینی حاوی اسفند  دود شده است، روانه خانه عروس می کند . این کالاها واجناس ارسالی داماد را اصطلاحاآو ازیفهمیگویند.

1000 تومان – خرید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0