بررسی عنصر بصری خط

رایگان – پرداخت

 

منشاء خط

خط از رد نقطه‌ای شکل می یابد که به وسیله یک یا چند نیرو به حرکت در آمده است. دخالت نیروی خارجی، نقطه ایستا را مبدل به خطی پویا می‌کند. این مشهودترین تضادی است که می‌توانیم میان نقطه و خط تصور کنیم. اگر نقطه به وسیله نیروی به جلو رانده شود از آن خطی مستقیم نتیجه می‌گردد.

 

تصویر ۱-۱، نقطه، خط، منتهای خط[۱]

به طور کلی خط از سه طریق به وجود می‌آید:

۱-خط ایجاد شده به وسیله نیروی وارد آمده بر نقطه، تنها در یک سوی نامشخص، که خطی است نگاشتاری. این خط دارای سو و کشش و بیانگر حالات روحی و روانی وارد کننده نیرو بر نقطه است.

۲-خطی که از برخورد و گستره در فضای مادی به وجود می‌آید و آن خطی است تجسمی و ملموس.

۳-خطی که از شکافتن تاریکی به وسیله روشنایی و یا برعکس به وجود می‌آید و آن خطی است تجسمی و محتوایی.[۲]

 

تصویر (۱-۲) خط محتوایی:‌مرز میان تاریکی و روشنی (حد فاصل تاریکی-روشنهای متفاوت)

 

تصویر (۱-۳) خطوط تجسمی : الف)گسیوان ب)برجسته کاری

ایجاد خط بر سطح کاغذ، با هماهنگی چند عامل فیزیکی و ذهنی صورت می‌پذیرد که عبارتند از:

-دیدن

-یافتن

-تفکر ، تلیل

-انتقال (یا اجرا)[۳]

تعریف عمومی خط مبتنی بر زایش آن از تکرار نقاظ بیشمار است. هنگامی که نقطه به حرکت درآمده و امتداد یابد، به طوری که بعد طول در آن عمده گردد،‌فرم ایجاد گشته،‌خط نامیده می‌شود. بدین ترتیب خط، نقطه فاقد حرکت را دچار حرکت می‌نماید و جهت حرکت آن را نیز به نمایش می‌گذارد. تکرار خطوط در کنار هم باعث ایجاد بعد دوم گردیده و شکل دو بعدی حاصل سطح نامیده می‌شود. زایش و تحول خط از نقطه، و تغییر مسیر حرکت آن تا آنجا که به ایجاد سطح می‌انجامد در تصویر (۱-۴) به نمایش در آمده است.[۴]

 

 

 

[۱] مبانی هنرهای تجسمی – دکتر حبیب آیت الهی – انتشارات سمت – ۱۳۷۷٫

[۲] مبانی هنرهای تجسمی،‌دکتر حبیب آیت الهلی – انتشارات سمت ۰ ۱۳۷۷٫

[۳] کارگاه هنر (۲) – سید مهدی حسینی – شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران – ۱۳۸۱٫

[۴] خط در نقاشی – هادی تقی زاده – انتشارات کلهر – ۱۳۷۱

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0