بیمه دانشجویی چیست؟

 

بیمه دانشجویی را می‌توانیم یکی از انواع بیمه‌های حوادث بنامیم. درواقع هنگامی که دانشجو، حادثه می‌بیند، می‌تواند از بیمه دانشجویی استفاده نماید؛ در این حالت شرکت بیمه، عهده دار پرداخت هزینه‌های پزشکی وی اعم از هزینه‌های درمانی، نقص عضو و همچنین غرامت فوت دانشجو براساس سقف تعهدات تعیین شده در بیمه نامه، خواهد بود.حوادثی که برای فرد دانشجو رخ می‌دهد شامل حوادثی می‌شود که به شکل غیر عمد و همچنین به صورت ناخواسته و بدون پیش بینی قبلی اتفاق می‌افتد. در صورت بروز هر یک از این حوادث، دانشجو می‌بایست طی مدت ۶ ماه، مدارک خود را به شرکت بیمه تسلیم کرده تا بتواند از تسهیلات بیمه‌ای بهره‌مند شود. لازم به ذکر است که پس از گذشت این مدت زمان، دانشجو نمی‌تواند از تسهیلات بیمه‌ای استفاده نماید.

دانشجویان می‌توانند با خرید بیمه دانشجویی، از امکانات و تسهیلات بیمه‌ای حین تحصیل بهره‌مند شوند.
دانشجویان می‌توانند با خرید بیمه دانشجویی، از امکانات و تسهیلات بیمه‌ای حین تحصیل بهره‌مند شوند.

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

از اواسط دی ماه سال ۱۳۹۷، با توجه به اطلاعیه‌ای که از سوی سازمان تأمین اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شد، امکان استفاده از خدمات بیمه دانشجویی، برای تمامی دانشجویان مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های دولتی و آزاد فراهم شد. به این معنی که دانشجویان می‌توانستند با مراجعه به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی، کد بیمه خود را دریافت نمایند. این بیمه، تنها خدمات بهداشتی و درمانی را شامل نمی‌شود؛ درواقع دانشجویان با استفاده از بیمه دانشجویی تامین اجتماعی، می‌توانند از خدماتی مانند بیمه از کارافتادگی و بازنشستگی نیز استفاده کنند.

دانشجویان می‌توانند با استقاده از این فرصت، پیش از اتمام دوران تحصیل خود و قبل از ورود به بازار کار، با پرداخت حق بیمه دانشجویی، سابقه بیمه کسب کنند. یعنی طی دو سال تحصیل در مقطع کاردانی، چهار سال دوران دانشجویی در مقطع کارشناسی، ۲ سال در مقطع کارشناسی و ۴ سال در مقطع دکتری، دانشجویان می‌توانند با پرداخت حق بیمه، ضمن استفاده از خدمات پزشکی و درمانی، ۱۲ سال سابقه بیمه پیش از ورود به بازار کار داشته باشند.

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی، امکان سابقه بیمه مانند سابقه بیمه کارگاهی را برای دانشجویان فراهم می‌سازد.
بیمه دانشجویی تامین اجتماعی، امکان سابقه بیمه مانند سابقه بیمه کارگاهی را برای دانشجویان فراهم می‌سازد.

هزینه پرداخت بیمه دانشجویی به چه صورت است؟

لازم است بدانید که حق بیمه دانشجویی، درست همانند بیمه‌های مشاغل آزاد محاسبه شده و نرخ‌های سه‌گانه ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصدی دارند که به میزان ۲ درصد از حق بیمه را، دولت پرداخت می‌کند. مانند بیمه‌های مشاغل آزاد، با توجه به حق بیمه‌ای که دانشجویان پرداخت می‌کنند، افراد می‌توانند از خدمات مختلف تسهیلات بیمه‌ای، مانند مستمری، بازنشتگی، از کارافتادگی و … استفاده نمایند. درواقع با خرید بیمه تامین اجتماعیدانشجویی، حق بیمه شما به بیمه‌هایی که در کارگاه‌های مختلف کار می‌کنید متصل شده و در بازنشستگی شما محاسبه خواهد شد. همچنین لازم به ذکر است که حق بیمه دانشجویی کمتر از ۱/۱ برابر حداقل دستمزد تصویب شده توسط شورای عالی کار نیست و با توجه به حداقل دستمزد هر سال تعیین خواهد شد.
هزینه حق بیمه دانشجویی در سال ۹۸

هزینه حق بیمه دانشجویی، چیزی بین ۲۲۵ تا ۶۰۰ هزار تومان بر اساس نرخ‌های سه‌گانه و میزان استفاده از تسهیلات خواهد بود.

به گفته رئیس تأمین اجتماعی، در مدل پرداخت بیمه‌ای ۱۲ درصدی، حق بیمه دانشجویان که شامل بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی می‌شود، بین ۲۲۵ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان متغیر خواهد بود. در مدل ۱۴ درصدی، دانشجویان برای استفاده از تسهیلات بازنشستگی، فوت قبل و بعد از بازنشستگی، موظف به پرداخت ۲۶۳ هزار تومان در ماه به عنوان حق بیمه خواهند بود. در نهایت در مدل ۱۸ درصدی حق بیمه دانشجویان از ۳۳۸ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان است که این بیمه شامل بازنشستگی، فوت قبل و بعد از بازنشستگی و از کارافتادگی خواهد بود.

هزینه‌ حق بیمه دانشجویی مدل درصدی سه گانه است و با توجه به حداقل دستمزد سالانه تعیین خواهد شد.
هزینه‌ حق بیمه دانشجویی مدل درصدی سه گانه است و با توجه به حداقل دستمزد سالانه تعیین خواهد شد.

بیمه دانشجویی سازمان تامین اجتماعی

از آن جایی که بیمه دانشجویی نوعی از بیمه صاحبان حرفه و مشاغل آزاد، درواقع زیر مجوعه آن‌ها محسوب می‌شود، لذا خرید آن‌ها درست همانند بیمه‌های همین مشاغل محاسبه شده و شرایط تقریبا یکسانی را دارا خواهند بود. برای آنکه فردی بتواند از بیمه دانشجویی سازمان تامین اجتماعی استفاده کند، می‌بایست دارای این شرایط باشد:

  •  در یکی از دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل باشد. توجه کنید که بیمه دانشجویی، ارتباطی به جنسیت دانشجو، مقطع تحصیلی، محل دانشگاه و … نخواهد داشت.
  • دانشجو باید کارت دانشجویی معتبر داشته باشد.
  • دانشجویان بالاتر از ۵۰ سال باید به میزان حداقل معادل مازاد سنی از سن ۵۰ سال، سابقه بیمه داشته باشند. این بدان معنی است که یک دانشجوی ۵۵ ساله، باید دست کم ۵ سال سابقه پرداخت بیمه در سازمان تامین اجتماعی داشته باشد، در غیر این صورت نمی‌تواند از بیمه دانشجویی سازمان تامین اجتماعی استفاده کند.

بیمه دانشجویی

اگر دانشجویی دارای شرایط بالا بود، می‌تواند با ارائه مدارک زیر، نسبت به خرید و ثبت نام بیمه دانشجویی سازمان تامین اجتماعی اقدام نماید:

  • شناسانامه
  • کارت ملی
  • کارت دانشجویی معتبر
  • بیش از سه قطعه عکس جدید
  • معرفی‌نامه از محل تحصیل

فرد می‌بایست با در دست داشتن این مدارک، به شعبه سازمان تامین اجتماعی که به محل تحصیل و یا سکونت وی نزدیک است، مراجعه کرده و پس از انجام معاینات پزشکی، قرارداد را با توجه به نرخ مورد نظر خود، امضا کرده و بیمه شود.

دانشجویان می‌توانند با در دست داشتن مدارک لازم، به نزدیک‌ترین سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و نسبت به ثبت نام بیمه دانشجویی سازمان تامین اجتماعی اقدام نمایند.
دانشجویان می‌توانند با در دست داشتن مدارک لازم، به نزدیک‌ترین سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و نسبت به ثبت نام بیمه دانشجویی سازمان تامین اجتماعی اقدام نمایند.

بیمه تکمیلی دانشجویی

بیمه تکمیلی دانشجویی درست مانند بیمه‌های تکمیلی مشاغل آزاد است؛ به این معنی که دانشجویان می‌توانند با پرداخت حق بیمه تکمیلی، طی دوران تحصیل خود، از مزایای بیمه تکمیلی دانشجویی بهره‌مند شوند. لازم به ذکر است که بیمه تکمیلی دانشجویی اختیاری بوده و فرد خرید آن را انتخاب خواهد کرد.

بیمه دانشجویی دانشگاه آزاد

همان‌طور که در بالا گفته شد، استفاده از بیمه دانشجویی، مختص به دانشگاه‌های دولتی نیست. این بدان معنی است که امکان استفاده از بیمه دانشجویی دانشگاه آزاد برای دانشجویان این دانشگاه میسر است. کافی است با در دست داشتن مدارکی که در این مقاله عنوان نمودیم، به نزدیک‌ترین شعبه سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و مراحل را برای خرید این بیمه بپیمایید. دانشگاه آزاد اسلامی در تیرماه سال ۹۳ این تسهیلات را برای دانشجویان خود فراهم نمود. این درحالی است که دانشجویان دانشگاه آزاد، برای استفاده از خدمات بیمه سلامت، یا همان بیمه پایه دانشجویی، حق بیمه‌ای پرداخت نمی‌کنند، اما بیمه تکمیلی آن‌ها اختیاری است که دانشجویان می‌توانند با پرداخت حق بیمه، از تسهیلات بیمه تکمیلی دانشگاهی بهره‌مند شوند.

مزایای استفاده از بیمه دانشجویی

استفاده از خدمات بیمه‌ای، چیزی نیست که بتوان از آن به سادگی چشم پوشید. حقیقت این است که هزینه‌های درمان و پزشکی می‌تواند بسیار گران تمام شود. حال اگر دانشجویی تحت تکلف بیمه‌ای خانواده نباشد و از سویی از طرف کارگاهی، بیمه نشده باشد، پرداخت این هزینه‌ها می‌تواند جبران ناپذیر باشد. لذا اولین مزیت استفاده از بیمه دانشجویی، جبران و دریاف غرامت هزینه‌های پزشکی و درمان است. از سوی دیگر با خرید بیمه تکمیلی دانشجویی، افراد می‌توانند از مزایای بازنشستگی و بیمه فوت نیز استفاده کنند. ضمن آنکه امکان دریافت وام نیز برای آن‌ها فراهم خواهد بود.

آیا حق بیمه دانشجویی بر میزان شهریه تاثیر دارد؟

برای پاسخ به این پرسش باید بگوییم که شیوه دریافت حق بیمه به صورت ماهانه خواهد بود. اما در برخی از دانشگاه‌ها، طبق قوانین مربوط به آن دانشگاه، ممکن است حق بیمه حوادث دانشجویی حین ثبت نام از دانشجویان اخذ گردد.

شرکت‌های ارائه دهنده بیمه دانشجویی

شرکت‌های ارائه دهنده بیمه دانشجویی می‌تواند هر شرکتی باشد که در این حوزه فعالیت می‌کند. اینکه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با کدام‌یک از این شرکت‌های ارائه دهنده بیمه دانشجویی قرار داد امضا می‌کند، کاملا به سیاست‌های آن دانشگاه مرتبط خواهد بود.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0