تعمیرات و نگهداری PLC

PLC نیز مولود این پدیده یعنی ظهور ریز پردازنده هاست و مخفف عبارت “Programmable Logic Controller” میباشد . این سیستم وسیله ایست که متناسب با برنامه ای که دریافت میکند وظیفه ای را انجام میدهد به عبارت دیگر PLC نوعی کامپیوتر است که برنامه ای خاص را اجرا می‌کند . با ظهور PLC تجهیزات و قطعات استفاده شده در کنترل فرآیند های صنعتی و خطوط تولید تغییر نموده و مدارهای رله کنتاکتوری و سخت افزاری حالت جامد کم‌کم جای خود را به کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی یعنی PLC ها دادند.

امروزه در طراحی مدارهای کنترل کننده خطوط تولید و فرآیندهای صنعتی استفاده از مدارهای رله کنتاکتوری منسوخ گردیده و در اکثر کارخانه ها و مراکز صنعتی از سیستمهای PLC استفاده میشود .

بدون تردید PLC مهمترین و پر کاربرد ترین وسیله اتوماسیون در صنایع مدرن امروزی است.

در ماشینها و خطوط تولید جدید ، کمتر موردی را میتوان یافت که از کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی استفاده نشده باشد . در حقیقت این وسیله بسیار قابل انعطاف که خود یک کنترل کننده کامل است به عنوان قطعه ای برنامه پذیر در صنایع گوناگون کاربرد وسیعی یافته است به گونه ای که با پیشرفت تکنولوژی و حضور اتوماسیون در عرصه صنعت در طراحی کنترل کننده ها و مدارهای فرمان خطوط تولید و فرایند های صنعتی ، استفاده از مدارهای فرمان قدیمی منسوخ گردیده و در اکثر مراکز صنعتی از کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی استفاده میگردد.

 

چکیده مطالب

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و حضور اتوماسیون در عرصه صنعت ، درطراحی کنترل کننده ها و مدارات فرمان خطوط تولید و فرآیندهای صنعتی، استفاده ازمدارهای فرمان قدیمی منسوخ گردیده و در اکثر مراکز صنعتی از سیستمهای PLC استفاده می گردد .

قابلیتهایPLC در مقایسه با مدارات رله ای باعث افزایش کاربرد این سیستمها در صنعت شده است. مجموعه گردآوری شده شامل اطلاعات لازم در مورد سخت افزار و نرم افزار PLC است.

روند برنامه نویسی با روشی کاملاً ساده و کلاسیک بطور کامل توضیح داده شده است .

به علت تشابه تقریبی اساس کار سیستمهایPLC در سخت افزارهای آنها تفاوت چندانی دیده نمی شود . بنا بر این در این مجموعه سخت افزارPLC بطور کلی و عمومی مـورد بررسی قرار گرفته است اما به دلیل تنوع برنامه های برنامه نویسی در بررسی نرم افزار از زبان برنامه نویسی Step5 زبان برنامه نویسی خاصPLC های (Siemens) زبان Cstl (زبان برنامه نویسی ابداع شده توسط شرکت کنترونیک ) استفاده شده است.

نحوه ارائه مطالب در این مجموعه به گونه ایست که حاوی اطلاعات پایه و مقدماتی جهت استفاده دانشجویان کلیه رشته های فنی مهندسی می باشد.

درباره شرکت ایران خودرو

شرکت ایران خودرو در مرداد ماه سال ۱۳۴۱ تحت شماره ۷۳۵۲ به نام شرکت سهامی کارخانجات ایران ناسیونال در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسید و در تاریخ ۱۵/۷/۱۳۴۲ به بهره‌برداری رسید.

این کارخانه در ابتدا به تولید اتوبوسهای مدل ۱۱۳۲۱ و مینی‌بوسهای ۳۱۹ پرداخت. سپس در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۳۴۵ اجازه تأسیس کارخانجات ساخت اتومبیلهای سواری ۴ سیلندر به این کارخانه داده شد که به دنبال آن در ۲۳/۲/۱۳۴۶ تولید پیکان با امتیاز ساخت گروه کرایسلر در کارخانه شمالی آغاز گردید. در سال ۱۳۵۱ بخش مونتاژ موتور با ظرفیت ۳۰ دستگاه در ساعت و چند ماه بعد قسمتهای تراش قطعات موتور و ریخته‌گری برای ۶ قطعه از موتور پیکان با ظرفیت ۱۵ دستگاه در ساعت شروع به کار کرد. این شرکت در اصل مجموعه‌ا‌ی از چند کارخانه صنعتی مختلف می‌باشد که هر کدام قسمتی از نیازهای تولیدات این کارخانه را برای تولید نهایی محصول برآورده می‌کنند که تعدادی از این کارخانجات به شرح زیر می‌باشند.

برش و پرس، زنگ زنی، ریخته‌گری و سنگ‌زنی، موتورسازی، تزئینات و تکمیل کاری، اتوبوس سازی، سواری سازی و.

سالن آلومینیم قسمت ریخته‌گری قرار است در چند روز آینده به ابهر انتقال یابد و در آنجا بصورت شرکتی مستقل فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. همچنین سالن چدن این واحد نیز (ریخته‌گری) به تاکستان انتقال یافته و آن هم بصورت مستقل فعالیت خواهد کرد.

کارخانه ریخته‌گری ایران خودرو در زمینی به مساحت ۱۰۷۰۴ مترمربع در مجموعه جنوبی شرکت ایران خودرو و بین جاده مخصوص و قدیم کرج واقع شده است.

مقدمات اجرای طرح این کارخانه در اوایل سال ۱۳۵۰ بوده است که نصب و راه‌اندازی کارخانه توسط شرکت کرایسلر تا سال ۱۳۵۳ بطول انجامیده است بطوریکه در ۲۷/۷/۱۳۵۳ سالن ریخته‌گری رسماً افتتاح گردید و طبق برنامه از پیش تعیین شده تولید ۶ قطعه چدنی موتور به شرح زیر را آغاز کرد:

سیلندر، سرسیلندر، اگزوز، فلایویل، کپه یاتاقان، چرخ دنده.

پس از گذشت ۱۶ سال که تنها ۶ قطعه چدنی موتور پیکان در این قسمت ساخته می‌شد از ۱۳۷۰ اقدام به ساخت قطعات جدید دیگر نمود که عبارتند از کاسه چرخ مینی‌بوس، کاسه چرخ پژو، کاسه چرخ پیکان، دیسک پیکان، فلایویل پژو و تویی چرخ پیکان می‌باشد. پس از آن با تغییر برنامه تولید شرکت و انبوه سازی تولید کارخانه فقط به تولید قطعات سیلندر و سرسیلندر و از سال ۱۳۷۹ قطعات صادراتی والئو پرداخت و تولید بقیه مایحتاج خود را به کارگاهها و کارخانه‌های خصوصی، اقماری و واگذار کرد که بعضی از آنها تحت نظر ایران خودرو و بعضی دیگر بصورت مستقل به تولید محصولات با کیفیت تحت نظر این شرکت می‌پردازند.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0