مبانی نقطه جوش و کاربرد آن در تولید بدنه پیکان

 

عنوان                             صفحه

خلاصه گزارش                                     ۵

مقدمه                                             ۶

تاریخچه ایران خودرو                             ۸

فصل اول – بدنه خودرو

بدنه خودرو                                       ۲۲

قطعات بدنه                                     ۲۳

فصل دوم – جوش نقطه ای

مبانی جوش نقطه ای                             ۳۱

الکترودها                                         ۴۰                                                                                                                              مواد الکترودها                                 ۴۱                                                                                       انواع الکترود و شکل آنها                       ۴۵

فشار الکترود                                     ۴۷                                                                                         فصل سوم – مونتاژ بدنه پیکان

مونتاژ بدنه پیکان                               ۴۹

فصل چهارم – هزینه جوشکاری

هزینه جوشکاری                                 ۷۲

اقتصاد تولید و ساخت                           ۷۳

نتیجه گیری                                     ۷۸

منابع و مراجع                                   ۸۱

 خلاصه گزارش

 در این گزارش سعی شده است که در ابتدا توضیحاتی درباره تئوری جوش نقطهای ذکر شود و سپس مونتاژ بدنه پیکان مورد بررسی قرار گیرد .در اینجا تک تک قطعات کف خودرو مورد شناسایی قرار می گیرد و نیز نحوه اتصال قطعات و تعداد نقطه جوشها آورده میشود .پس از آن روشهای جوشکاری موجود در کارخانه تشریح شده و به مشکلات و معایب جوشکاری اشارهای می شود .

خاتمه این گزار ش با بحثی درمورد هزینه های جوشکاری و نتیجه گیری به پایان می رسد .

در این نوشتار ابتدا به بررسی بدنه خودرو از نظر شکل کلی و قطعات مختلف آن پرداخته و سپس مختصری از مباحث تئوریک جوشهای مقاومتی آورده شده است و بعد از آن به جوشکاری بدنه پیکان خواهیم پرداخت .

 مقدمه

 با نگرشی اقتصادی پیرامون تولیدات صنعتی مشاهده می شو دکه امروزه تمامی تلاشها و رقابتها در پایین آوردن هزینه ها ی تولید و افزایش کیفیت محصولات تولیدی است .

تولید پیکان سر آغاز تولید خودرو در ایران می باشد بطوریکه امروزه تقریبا تمام ساخت قطعات آن در داخل کشور صورت میگیرد ولی بدلیل فعال نبودن تیمهای پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه تولید خودرو تغییرات کیفی در پیکان –علیرغم مقبولیتی که در بین ایرانیان دارد-صورت نگرفته است و یا بسیار کم و اندک بوده است .این عوامل و نیز تکنولوژی قدیمی بکار رفته در خودروی پیکان باعث گردیده که این خودرو از استانداردهای جهانی دور افتاده و قابل قیاس با خودروهای روز جهان نباشد .

بدنه پیکان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و کل تغییرات آن (که بسیار جزئی است)در حدود تغییر در چراغها و جهت چرخش برف پاک کن ها و نیز تغییرات جزئی در تزیینات داخلی می باشد وتغییرات اساسی در آن بدلیل تکنولوژی قدیمی صورت نگرفته است .

بدنه پیکان از اتصالات ورقهایی که قبلا بوسیله پرسها به شکلهای مورد نظر در آمده است تشکیل می شود و این اتصالات اغلب توسط جوش نقطه ای ایجاد میگردد .با توجه به اهمیت این اتصالات که نقش مهمی در استحکام بدنه پیکان دارند و استانداردهای گوناگونی که در مورد کنترل نقطه جوش توصیه می شود تا از تحمل بارهای وارده به بدنه اطمینان حاصل شود نقش جوش نقطه ای در کیفیت ساخت بدنه کاملا نمایان می شود .

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0