مطالعه اقلیم منطقه شهنشاه

500 تومان – خرید
مقدمه

اقلیم (climate) واژه ای است عربی که از کلمه یونانی کلیما (climat) گرفته شده و در فارسی به معنی آب و هوا می باشد اقلیم وضعیتی است که بیشتر می توان در مورد آن حرف زد یا درباره آن فکر کرد تا بتوان آن را توصیف نمود. در واقع اقلیم یک مفهوم احساسی است و می توان آن را توصیف نمود. در واقع اقلیم یک مفهوم احساسی است و می توان آن را متوسط وضعیت هوا در یک منطقه دانست. هواشناسی عوامل زیادی را دربرمیگیرد مانند دما، رطوبت، ابر، بارندگی قابلیت دید باد و غیره؛ اما اقلیم یک منطقه معمولاً فقط با دو پارامتر دما و بارندگی سنجیده می شود. دلیل این امر آن است که سایر عناصر هوا شناسی به نحوی در این دو پارامتر متجلی می شود و نیازی به وارد کردن آنها در بررسی های اقلیمی نیست. (علیزاده ـ ۱۳۷۹)

در بررسی های اقلیم شناسی همواره سعی می شود با شناخت آب و هوای هر منطقه تاثیرات آب و هوایی آن بر روی فعالیت های انسانی و همچنین سلامت انسان مشخص شود. اهدافی که انسان در سر می پروراند گاه ممکن است توسط شرایط نامساعد جوی محدود گردد. بنابراین شناخت محدودیت ها و قابلیت های اقلیمی برای مدیریت فعالیت های مناسب و منطبق با شرایط موجود در یک منطقه بسیار لازم و ضروری است.

عوامل بسیار زیاد و مرتبطی را می توان به عنوان سازنده ها و کنترل کننده اقلیم یک منطقه ذکر کرد این پارامترها کلاً در ۴ گروه تقسیم بندی می شوند :

ـ گروه اول عواملی که در رابطه ب ا ترکیب جو می باشند مانند بخار آب، دی اکسید کربن، گردو غبار و غیره

ـ گروه دوم عواملی که در ارتباط با دریافت تابش از خورشید می باشند؛ و

ـ گروه سوم عواملی که در رابطه با الگوی ثابت و یا تقریباً ثابت وضعیت هواست و مربوط به کمربندهای فشار و باد در سطح کره زمین است.

ـ گروه چهارم عوامل جغرافیایی مانند عرض و طول جغرافیایی و پستی و بلندی که پوشش گیاهی هم ناشی از آن است. (علیزاده ۱۳۷۹)

 

 

 

 

بررسی شاخص های اقلیمی در منطقه

برای مطالعه اقلیم منطقه شهنشاه از نزدیکترین ایستگاه هواشناسی که ایستگاه سینوپتیک خرم آباد بوده استفاده شده است طول دوره ی آماری مورد مطالعه در این تحقیق برابر با ۲۰ سال از سال ۲۰۰۴ ـ ۱۹۸۵ می باشد ایستگاه سینوپتیک خرم آباد در ارتفاع ۱۱۲۵ متر از سطح دریا و موقعیت طول جغرافیایی ۴۸ درجه و ۲۲ دقیقه شرقی و ۳۳ درجه و ۲۹ دقیقه عرض شمالی واقع شده است.

که شاخص های مورد مطالعه در این تحقیق : دما، رطوبت نسبی، ریزشهای جوی، سرعت و جهت باد، تبخیر و تعرق پتانسیل می باشد۰

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0