پروژه مالی در شرکت ماشین سازی و سیم و کابل سازی حسابداری

چکیده ای از مندرجات
بی تردید، پرسابقه‌ترین و نام آورترین فرد در میان بنیاد گران صنعت برق در ایران را باید مرحوم حاج حسین امین الضرب (مهدوی) فرزند حاج حسن امین الضرب دانست. او نخستین کسی بود که با کسب امتیاز نامه‌ معتبر اقدام به تأسیس کارخانه برق شهری در ایران کرد و با توجه به شرایط زمان،‌ جمعیت و نیاز مصرف، ‌مولدهای مناسب وارد کشور کرد و در تهران به کار انداخت.
اگر کسی بخواهد که تاریخ علم الکتریسیته را تا قرن ششم قبل از میلاد بکشاند. بر او خرده نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان گرفت زیرا در آن عصر کهربا و مغناطیس و برخی از خاصیتهای این دو ماده شنا‌خته شده بود و این سخن از طالس ملطی روایت شده است که گفته بود «مغناطیس در خود روحی دارد، چه آهن را به جنبش در می آورد.»
در میان همه وسایلی که برای تهیه و تبدیل انرژی ابداع شد، برنده نهائی را باید ماشینهای تولید مصرف کننده انرژی برقی دانست. قوانین اساسی الکتریسیته را کولن در سال ۱۷۸۵ عرضه کرد در سال ۱۸۰۰ ولتا پیل الکتریکی را اختراع نمود و بالاخره در سال ۱۸۷۱ با اختراع ماشین گرام راه برای تبدیل کلان انرژی مکانیکی به الکتریکی و بالعکس باز گردید.
انرژی الکتریکی را باید ارزشمند ترین و مرغوبترین نوع انرژی دانست. چرا که، انرژی الکتریکی امروزه مطلوبترین نوع انرژی محسوب می‌شود.
آنطور که از آثار مکتوب و سفر نامه‌های باقی مانده بر می‌آید، نخستین برخوردها و آشنائی‌های قابل ذکر ایرانیان با آثار انقلاب صنعتی در اروپا به سالهای اولیه قرن ۱۹ میلادی باز می گردد.
مثلاً در سفر نامه میرزا ابوالحسن خان (ایلچی) به روسیه در گزارش رویدادهای روزهای بیست و نهم ذیحجه تا ششم محرم سال ۱۲۳۰ هجری قمری با بازدید از یک کارخانه اسلحه سازی در شهر تول روسیه مشاهده نمو که استفاده از انرژی بخار رایج بوده و در کشور روسیه تزاری نیز از آن استفاده می‌شود. اما هنوز از تولید برق برای مصارف صنعتی و تجاری آن خبری نبوده است.
یکی از کارهای ابتدایی و تشریفاتی و شاید تفریحی ناصر الدین شاه نیز وارد کردن یک دستگاه مولد برق با قدرت احتمالاً سه کیلو وات بوده است که چگونگی ورود آن را می‌توان از مطالب سه روز مندرج در این مستند و مطالب مرتبط با موضوع استنباط کرد.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0