انار یک میوه ی شگفت انگیز!

انار،میوه ای پر خاصیت

انار از سالم‌ترین و بهترین میوه‌های روی زمین است و ترکیبات مفید متفاوتی نسبت به دیگر میوه‌ها دارد. تحقیقات نشان داده است که انواع انار ترش و شیرین و محصولات آن‌ها مانند رب انار، آب انار و حتی پوست انار و هسته انار خواص بسیار زیادی برای بدن دارند.

به گزارش سلامانه، انار از سالم‌ترین و بهترین میوه‌های روی زمین است و ترکیبات مفید متفاوتی نسبت به دیگر میوه‌ها دارد. تحقیقات نشان داده است که انواع انار ترش و شیرین و محصولات آن‌ها مانند رب انار، آب انار و حتی پوست انار و هسته انار خواص بسیار زیادی برای بدن دارند.
می‌توان با مصرف این میوه بدن را در برابر خیلی از بیماری‌ها مقام‌تر کرد.

 

 

ارزش غذایی انار

انار منبع خوبی از اسید ellagic و آنتی اکسیدان و پانولیکیک اسید،یک اسید چرب غیر اشباع امگا ۵ است که برای بازسازی و نکثیر سلولی بسیار مفید می باشد.

آب این میوه منبع استثنایی ویتامین های A،E،C و مواد معدنی مانند کلسیم،فسفر،پتاسیم،آهن،اسید فولیک،نیاسین،تیامین،فولات و ریبوفلاوین است.

انار دارای ۲ ماده منحصربه‌فرد است که بیشترین خواص و فواید سلامتی انار، ناشی از وجود این دو ماده است. این دو ماده عبارت‌اند از پونیکالاجین و پونیسیک اسید.

_پونیکالاجین

پونیکالاجین درواقع نوعی آنتی‌اکسیدان به‌شدت قوی است که در آب و پوست انار یافت می‌شود. این آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است و جالب است بدانید که اثر پونیکالاجین موجود در آب انار، ۳ برابر میزان فعالیت آنتی‌اکسیدانی چای سبز است.
معمولاً عصاره و پودر انار را از پوست انار تهیه می‌کنند چراکه دارای آنتی‌اکسیدان و پونیکالاجین بالایی است.

_پونیسیک اسید

پونیسیک اسید در روغن دانه انار یافت می‌شود و اسید چرب اصلی موجود در دانه‌های انار است. پونیسیک اسید نوعی اسید لیونیک متصل است که آثار بیولوژیکی قوی دارد.انار خواص بسیار زیادی دارد که در اینجا به چند خاصیت مهم انار برای سلامتی اشاره می‌کنیم. اگر دوست دارید با مهم‌ترین خواص انار برای پوست، مو، قلب، دیابت و لاغری آشنا شوید این مطلب را تا انتها بخوانید.

 

خواص بی نظیر انار

خوای بی نظیر انار

انار خواص گوناگونی دارد که از جمله خواص مهم آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

_فواید برای بهبود قلب و بیماری های قلبی

انار احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را با کاهش فشار خون،جلوگیری از اکسید شدن LDLو تشکیل پلاک در دیواره عروق پایین می آورد و در نتیجه ریسک ابتدا به گرفتگی عروق را پایین می اورد.

_پیشگیری از دیابت

انار با کاهش چربی و توده‌های موجود در رگ‌های خونی و همچنین کلسترول بد می‌تواند به پیشگیری از دیابت کمک کند.

_افزایش انرژی

مطالعات انجام شده روی ورزشکاران نشان داده است که یک گرم عصاره انار که ۳۰ دقیقه قبل از تمرین دریافت شده باشد، باعث بهبود جریان خون می‌شود. این اثر منجر به کاهش خستگی بعد از تمرین، درمان کوفتگی بعد از ورزش، افزایش اثر بخشی تمرین و در نتیجه تناسب اندام می‌شود. انار دارای زیادی کربوهیدرات است که به حفظ انرژی در طول تمرین کمک میکند و اجازه نمیدهد شما دچار کمبود انرژی و ضعف شوید؛انار یک منبع انرژی قوی است.

_فواید انار برای مو

خواص مهم:

  • درمان موهای مجعد و خشک

  • تقویت و رشد مو

  • جلوگیری از ریزش مو

روغن هسته انار موها را در برابر آلودگی های محیطی محافظت میکند و حیاتی دوباره به موها می بخشد و باعث شفافیت و نرم شدن موها می شود.آنتی اکسیدان های قوی موجود در انار،فولیکول های مو را تقویت میکند و گردش خون را بهبود می بخشد؛روغن دانه انار به عنوان یک درمان موثر برای برای موهای مجعد،خشک و نامرتب شناخته می شود.

روغن هسته انار همچنین منبع مناسبی از ویتامین Cاست که برای رشد و سلامت موها ضروری است.ویتامینCروغن هسته ی انار بافت پیوندی را که فولیکول های مو در آن قرار دارند را تقویت می کند و باعث بهبود رشد و حفظ سلامت موها می شود.

_فواید بسیار برای پوست

خواص مهم برای پوست:

  • پیشگیری از پیری و رفع چین و چروک پوست

انار سرشار ار آنتی اکسیدانها به خصوص فیتواسترول است که با رادیکال های آزاد آسیب رسان به سلول های پوست مقابله می کنند.علاوه بر این انار میزان بالایی از اسید های چرب ضروری دارد که به طور خارق العاده ای موجب تحریک سلول های پوستی و بازسازی آنها می شود.

  • ضد آفتاب طبیعی

خوردن انار به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدانها و همچنین خواص ضد التهابی قوی که دارد باعث کاهش رادیکال آزاد شده و مانند یک ضد آفتاب طبیعی به محافظت پوست در برابر اشعه های خطرناک خورشید کمک می کند و خطر ابتلا به آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

  • پاکسازی پوست

ازدیگر فواید انار برای پوست می توان به فواید روغن هسته ی انار اشاره کرد که می تواند عمیقا داخل پوست نفوذ کرده و پوست را از درون مرطوب می سازد.

کافی است صورت را شسته، سپس مقداری پنبه را به آب انار آغشته کنید و آن را به پوست خود بمالید. این کار علاوه بر تأثیر بر کاهش آکنه و جوش‌، می‌تواند پوست شما را سفت کرده و مانند یک تونر عمل کند.

  • درمان آکنه و جوش های قرمز

پوست انار به طور موثر با آکنه و جوش های قرمز مقابله میکند.پوست این میوه غنی از آنتی اکسیدان است و باکتری و عفونتها را دور نگه می دارد.

مقداری پوست انار را در ماهیتابه تفت دهید و پس از خنک شدن، آن را آسیاب کنید. پودر را با آب لیمو یا گلاب مخلوط کنید و روی آکنه یا جوش بمالید.

  • مرطوب کننده طبیعی

پوست انار از پوست در برابر آلاینده ها و سموم محیطی دیگر محافظت می کند؛تعادل PHپوست راحفظ می کند.اسید آلاجیک موجود در پوست انار رطوبت پوست را حفظ میکند و آن را نرم و لطیف نگه می دارد.

  • شفافیت پوست

عصاره انار به تجدید سلول ها سرعت می بخشد،بافت پوست را ترمیم می کند و به پوست کدر جانی دوباره میبخشد.

از عصاره‌ انار به‌عنوان ماسک استفاده می‌کنید، آن را با روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنید. مقدار کافی از این مخلوط را روی صورت‌تان پخش کنید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. سپس، با آب گرم بشویید و به آرامی با حوله خشک کنید.

_حفظ سطح قند خون

عصاره انار،ضایعات و تورم رگ های خونی را کاهش می دهد و همچنین فشار خون بالا را نیز کاهسش می دهد؛انار به عنوان آسپرین طبیعی عمل می کند،خون را رقیق می کند و در نتیجه جریان خون را در بدن بهبود میبخشد.

_محافظت در برابر انواع سرطان ها و کاهش سرعت رشد تومور

  • مبارزه با سرطان پروستات

سرطان پروستات یکی از سرطان‌های رایج در میان مردان است. تحقیقات آزمایشگاهی به نتایجی رسیده است که خواص عصاره انار ممکن است بتواند تولید سلول‌های سرطانی را کند کند و حتی سلول‌های سرطانی را تحریک به خزان یاخته‌ای یا آپوپتوز کند. آپوپتوز همان مرگ سلولی است که در آن سلول دچار مرگ برنامه ریزی‌شده می‌شود.

  • ضد سرطان سینه

سرطان سینه یکی از سرطان‌های رایج در میان زنان در سنین مختلف است. عصاره انار ممکن است بتواند از بازتولید سلول‌های سرطانی جلوگیری کند و حتی بتواند آن‌ها را بکشد و از بین ببرد. اطلاعات و شواهد به دست آمده هنوز محدود هستند و تحقیقات و پژوهش‌های بیشتری در این زمینه لازم است.

  • جلوگیری از سرطان پوست

_کاهش فشار خون و حفظ آن

انار دارای مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان ،ویتامبن Cو پلی فنول است که این مواد همگی باعث تحریک تولید نیتریک اسید می شود ،نیتریک اسید هموار ه فشار خون را ثابت و از این رو شریان های خونی را همیشه باز نگه داشته است.

_بالابردن سیستم ایمنی

_بهبود هضم

آب انار به عملکرد معده ،قلب و کبد کمک می کند.این آب باعث گرسنگی می شود و حتی میتواند تشنگی را کنترل کند.و بهترین نوشیدنی در طول تابستان است.

همچنین عفونت دستگاه ادراری را تسکین می دهد و جریان ادرار را بهبود می دهد.

مقدار بالای فیبر رژیمی محلول و غیر محلول در آب انار به بهبود هضم و تنظیم حرکات روده کمک میکند.

_جلوگیری از کم خونی

خوردن انار باعث سلامت جریان خون شده و به دلیل برخورداری از مقادیر بالای آهن برای مبتلایان به کم خونی موثر است.

_مفید برای زنان باردار

 

انار مقدار قابل توجهی آهن دارد، در نتیجه خون‌ساز بوده و خون را تصفیه می‌کند. مادران بارداری بیش از سایرین در معرض کم‌خونی هستند و باید برای حفظ سلامت خود و جنین به این موضوع توجه داشته باشد. علاوه بر خون‌سازی، انار ضد ویار و ضد تهوع است و برای درمان تهوع صبحگاهی در بارداری بسیار مفید است. برای بهره‌مندی از این خاصیت هر روز صبح، هنگام ناشتا مقداری انار یا آب آن‌را میل کنید.

درصورتی که در روران بارداری، دچار فشار خون بالا هستید، مصرف انار می‌تواند به شما کمک کند. فشار خون بالا برای مادر و کودک او بسیار خطرناک است. انار همچنین با کاهش فشار خون، حرارت بدن را نیز کاهش می‌دهد و منجر به آرامش بیشتر شما می‌شود.

یک کودک سالم در بدن مادری سالم رشد می‌کند. با مصرف انار علاوه بر اینکه سلامت مادر تامین می‌شود، به رشد کودک، رشد و تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از نرمی استخوان در مادر و جنین بسیار کمک می‌کند.

_بهبود عملکرد حافظه

مطالعات نشان می‌دهند که بیمارانی که پیش از جراحی به آن‌ها دو گرم عصاره انار داده شده می‌شده، بعد از جراحی کمتر دچار از دست دادن حافظه می‌شوند. تحقیقاتی نیز روی افراد سالخورده انجام شد، که نشان می‌دهد مصرف روزانه یک لیوان آب انار به طور قابل توجهی حافظه زبانی و بینایی را بهبود می‌بخشد.

_مبارزه با عفونت های قارچی و باکتریایی

دانه‌های انار می‌توانند در مبارزه با میکروارگانیسم‌های مضر موثر باشند. آن‌ها یک سلاح موثر در برابر انواع مختلف باکتری‌ها هستند و به جلوگیری از عفونت و التهاب در دهان مانند برفک دهانی کمک می‌کنند. اگر غالبا از زخم‌های دهانی یا لثه رنج می‌برید، مصرف این میوه می‌تواند به شما کمک کند.

_خواص ضد التهابی

_بسیار مناسب و مفید برای لاغری

طبق مطالعات انجام شده، اسید‌های چرب در خون باعث چاقی شکم و پهلو می‌شوند و مصرف انار می‌تواند در کاهش این اسید‌های چرب موثر باشد. به علاوه همانطور که گفته شد انار کلسترول و چربی خون را کاهش می‌دهد و در نتیجه از نفوذ چربی به داخل بافت‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد.

همچنین انار دارای فیبر زیادی است که باعث میشود افراد احساس سیری کرده و میل به زیاده روی در خوردن غذا نداشته باشند.همچنین آنتی اکسیدان های زیاد موجود در آن به کنترل وزن کمک کرده و افرار چاق با خوردن انار میتوانند وزن خود را کاهش دهند.

_مبارزه با آرتروز و درد مفاصل

آرتریت یا همان التهاب مفاصل از سری بیماری های شایعی است که انواع متفاوتی دارد و در اثر عواملی مثل روماتیسم یا آرتروز بوجود می آید،انار یک میوه ی ضد التهاب است که به التهاب مفاصل کمک می کند.مطالعات نشان می دهند که عصاره انار برای مبارزه با آنزیم هاییکه به مفاصل آسیب می زنند بسیار مفید است.

_انار شیرین،مقوی معده و کبد

مصرف آب انار شیرین می تواند چربی های اطراف معده و شکم را در زنان و مردان چاق کاهش دهد.همچنین انار یه تصفیه کننده عالی کبد است.

_مانع آسیب به سلول ها

انار با محتوای آنتی اکسیدانی خود از استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کند و در نتیجه از آسیب به سلول‌ها ممانعت به عمل می‌آورد.

_بسیار مفید برای سرماخوردگی

همانطور که گفته شد، انار سرشار از ویتامین C و آهن است، بنابراین می‌تواند به بهبود سرماخوردگی کمک بسیار کند و همچنین از ابتلا به آن جلوگیری نماید. برای بهره‌مندی از این خواص انار، توصیه می‌شود آن را به صورت پخته مصرف کنید زیرا انار در معرض حرارت، آنتی بیوتیک تولید می‌کند.

برای اینکار انار را با پوست روی یک شعله‌پخش کند روی حرارت ملایم شعله اجاق گاز قرار دهید تا بعد از حدود ۲۰ دقیقه از درون پخته شود. دانه‌های انار پخته شده را قبل از خواب مصرف کنید و بعد از آن چیزی میل نکنید. در موارد عفونت شدید این درمان را برای سه شب تکرار کنید.

انار علاوه یر خواص،مضراتی هم دارد که در اینجا به مهمترین آنها میپردازیم:

مضرات انار:

 

۱) تاثیر آنزیم‌های انار

آنزیم‌های موجود در انار می‌توانند جلوی عملکرد برخی از آنزیم‌های کبدی را بگیرند. اگر برای اختلالات کبدی، داروی خاصی مصرف می‌کنید، قبل از خوردن انار یا آب آن با پزشک مشورت کنید.

۲)قند بالا

انار، اگر چه برای جلوگیری از دیابت مفید است، ولی برای مبتلایان به دیابت یک غذای ممنوعه است، زیرا قند بالایی دارد.

۳) کالری بالا

اگر رژیم غذایی دارید و مراقب مصرف کالری خود هستید، از خوردن این میوه یا آب آن پرهیز کنید. انار، کالری غذایی که می‌خورید را بالا می‌برد و می‌تواند باعث افزایش وزن شود.

۴) اختلالات گوارشی

مصرف بیش از اندازه این میوه باعث اختلالات متعددی می‌شود. برخی از این اختلالات، تهوع، استفراغ، درد شکمی و اسهال هستند. اما این علائم معمولا پس از چند ساعت فروکش می‌کنند. مصرف بیش از اندازه انار می‌تواند لوله گوارشی را نیز تحریک کند.

۵) بروز علائم حساسیت

صرف این میوه می‌تواند باعث بروز علائم حساسیتی شود. این علائم را در این‌جا آورده‌ایم:

– بلع دردناک
– راش
– کهیر
– ورم صورت
– سختی در تنفس
– درد و تورم دهان

۶) بارداری و شیردهی

ظاهرا آب انار برای زنان باردار و شیرده بدون خطر است. با این وجود، شواهد کافی در مورد استفاده از انواع دیگر محصولات انار، از جمله عصاره‌ی انار وجود ندارد. اگر می‌خواهید از انار استفاده کنید، باید از آب آن هنگام شیردهی یا بارداری استفاده کنید. البته قبل از استفاده از آن، با پزشک‌تان مشورت کنید.

 

۷) فشار خون پایین

خوردن آب انار ممکن است کمی فشار خون را پایین بیاورد. مصرف آب انار می‌تواند احتمال افت فشار خون را در افرادی که از فشار خون پایین رنج می‌برند افزایش بیابد.

۸) جراحی

انار ممکن است بر فشار خون تاثیر بگذارد. این امر ممکن است با کنترل فشار خون در طول و بعد از عمل جراحی تداخل ایجاد کند. به یاد داشته باشید که دو هفته قبل از عمل جراحی، نوشیدن انار را متوقف کنید.

۹)یبوست

 

افرادی که همیشه دچار یبوست هستند ، باید از خوردن انار و رب انار خود داری کنند زیرا مصرف انار همراه با هسته های آن سبب تشدید یبوست شده ، این افراد بهتر است انار را با پرده های سفید داخل آن مصرف نمایند چرا که آنها حاوی فیبرند. این فیبر نامحلول به حرکات دستگاه گوارش، رفع مشکلات دستگاه گوارش، جلوگیری از یبوست و کاهش اضافه وزن و کنترل اشتهای کاذب کمک می کند.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0