لاله واژگون اشک مریم

لاله واژگون :

لاله واژگون اشک مریم یا تاج قیصرگونه‌ای از رده گلهای لاله ی واژگون است کف بومی منطقه گسترده‌ای از فلات ایران،آناتولی و کوه‌پایه‌های هیمالیاست؛ وجه تسمیه اشک مریم به داستان‌های اسطوره‌ای بازمی‌گردد. این که این لاله، شاهد مرگ سیاوش بوده و از غصه این اتفاق سربه زیر شده و اشک می‌ریزد. اشک‌های لالهٔ واژگون در حقیقت شیرهٔ بی‌رنگی هستند که در درون لاله قرار دارند و گاهی به سمت پائین سرازیر می‌شوند.آن را گُل اَشک نیز نامیده‌اند زیرا مقداری شبنم در بین این گل‌ها جمع می‌شود و سپس از گل به پائین می‌چکد.

 

لاله‌های واژگون در اواسط فصل بهار (اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت) دشت‌های دامنه‌ی زاگرس و برخی از دیگر نقاط کشورمان را مزین می‌کنند

 

لاله‌ی واژگون ایرانی با نام علمی Fritillaria persica در ایران، ترکیه، عراق، لبنان، سوریه و دیگر کشورهای خاورمیانه یافت می‌شود؛ اما فراوان‌ترین میزان این لاله‌ها در ایران است. همچنین در شهر لاتزیو ایتالیا بسیار پرطرفدار است و در سال‌های دور در آن‌جا بومی‌سازی شده است. طول ساقه‌ی این گیاهان به ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد و هر گیاه می‌تواند تا ۳۰ گل واژگون داشته باشد.

 

از ۱۰ نوع لاله واژگون۴ نوع: لاله واژگون ایرانی، لاله واژگون کردی، لاله واژگون ترکی و لاله واژگون اشک مریم در ایران می‌روید.

معروف ترین دشت لاله های واژگون در کوهرنگ قرار دارد که به عنوان اثر ملی طبیعی ایران نیز به ثبت رسیده است. نمونه های دیگر دشت لاله های واژگون در گلستانکوه خوانسار، شهر سیمرم اصفهان،فریدونشهر اصفهان و دوراهی اردکان شیراز به سمت یاسوج وجود دارند.

 

دشت لاله های واژگون کوهرنگ

یکی از زیباترین و پرپشت ترین دشت های لاله واژگون را کوهرنگ دارد.این دشت ۳۶۰۰ هکتار وسعت و در استان چهارمحال وبختیاری است و محدوده‌ای از این دشت به عنوان اثر طبیعی ملی لاله واژگون تحت حفاظت سازمان محیط زیست ایران قرار دارد. اینجا معروف ترین دشت لاله های واژگون ایران است.  این دشت در نزدیکی روستای بنواستکی و ۱۲ کیلومتری شهر چلگرد قرار دارد. راه هم چندان سخت نیست. از اصفهان وارد اتوبان ذوب آهن می‌شوید. فولاد شهر، زرین شهر و باغ بهادران در مسیرتان قرار گرفته. از گردنه رخ و تونلش که گذشتید، کوهرنگ پیش رویتان است. آبشار شیخ علیخان در ۹ کیلومتری همین روستا یعنی چلگرد واقع شده، جایی که می‌شود آشی هم در کنارش خورد. برای دیدن دشت لاله‌ها، در مسیر چشمه دیمه به یک سه راهی می‌رسید که راه سمت چپ شما را به روستای بنواستکی می‌رساند، جایی که دشت لاله‌های سرخ و زرد پیش رویتان است.

رویشگاه اصلی این گیاه نادر، دامنه کوه‌های آب‌کاسه خوربه، گرگانک و مناطق بنواسنکی و مله زرده‌است. لاله‌های واژگون، که در زبان محلی گل قلندری و گل بگریو (گل گریان) و اشک مریم نامیده می‌شوند، در اواخر فروردین ماه به گل می‌نشینند و تا اواخر اردیبهشت گل‌های خود را حفظ می‌کنند.

در مسیر رسیدن به کوهرنگ جاذبه های گردشگری و طبیعی فراوانی وجود دارد که می‌توانید با برنامه ریزی مناسب از آنها دیدن کنید. گردنه رخ، باغ بهادران، آبشار شیخ علیخان، روستای چلگرد، آبشار کوهرنگ، شیرسنگی، غار یخی چما، کتیبه های مشروطیت، چشمه دیمه، سر در سنگی قلعه چالشتر پل زمان خان، مسجد جامع چالشتر و روستای بنواستکی از جمله معروفترین جاذبه های گردشگری در مسیر رسیدن به کوهرنگ و دشت لاله های واژگون هستند.

برای رسیدن به دشت لاله های واژگون کافیست خود را به منطقه کوهرنگ برسانید. این دشت در نزدیکی روستای بنواستکی و ۱۲ کیلومتری شهر چلگرد قرار دارد. برای رسیدن به این روستا باید ابتدا از طرق اتوبان اصفهان به طرف ذوب آهن حرکت کنید. پس از عبور از فولاد شهر، زرین شهر، باغ بهادران، گردنه رخ به کوهرنگ می‌رسید.

 

لاله های واژگون کوهرنگ

 

دشت لاله های واژگون گلستانکوه

این دشت در دره باریکی در دامنه گلستان‌کوه شهرستان خوانسار استان اصفهان واقع شده‌است. دشت لاله‌های واژگون گلستان‌کوه، در فصل بهار مملو از گل‌های طبیعی به ویژه لاله سرخگون است که به رنگ سرخ مایل به بنفش بوده و لاله‌های این منطقه از روزچهلم تا شستم بعد از عید شکفته می‌شوند و در موقع وزش باد سیر و روشن می‌شوند.

طبیعت بکر و وجود چشمه‌های پرآب، این دشت زیبا را به نقطه‌ای بی‌نظیر در استان اصفهان بدل کرده‌است و لاله واژگون از جمله گل‌های رستنی در این منطقه است که اسامی دیگری مانند گل اشک و اشک مریم هم دارد و دلیل این نام‌گذاری این است که مقداری شبنم بین این گل‌ها جمع می‌شود و سپس از گل به پائین می‌چکد،عمر این گیاه بسیار کوتاه است و گل دهی آن از اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود و می‌گویند این گل در آن زمان که گلوی سیاوش با تیغ تیز گرسیوز آشنا میشد شاهد ماجرا بوده‌است.

دشت گل های لاله واژگون گلستان کوه

 

دشت لاله های واژگون سمیرم اصفهان

رویش لاله های واژگون در سمیرم از ابتدای اردیبهشت آغاز و با گرم شدن هوا، لاله ها پژمرده می شوند .
لاله های واژگون در ارتفاعات، دره ها ، دشت و کوه های سمیرم می روید و رنگ های قرمز، نارنجی و زرد آن زیبایی خاصی به ارتفاعات زاگرس می بخشد.
شهرستان سمیرم در فاصله ۱۶۰ کیلومتری جنوب مرکز استان اصفهان واقع است.

لاله های واژگون را در همه جای سمیرم می‌شود، دید. مناطقی مثل حنا، وردشت، ونک ، پادنا، ولی سهل الوصل ترین‌شان مهرگرد است. جایی که پر از باغ‌های سیب است، سد دارد و می‌توان در سدش قایق سواری کرد یا آداب و رسوم ایل قشقایی را از نزدیک دید.

 

 

دشت لاله های واژگون فریدونشهر اصفهان

بازدید از دشت لاله های واژگون در شهرستانهای غرب استان اصفهان از جمله فریدونشهر در اردیبهشت هر سال تعدادی زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می کند.

شهرستان فریدونشهر در ۱۵۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد و دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است.

دشت لاله های واژگون فریدونشهر با وسعتی بالغ بر ۳۰ هزار هکتار منحصر به فردترین دشت لاله واژگون در سطح استان و کشور است. اکنون دشت لاله های واژگون وسعتی بالغ بر ۲۰ هزار هکتار از اراضی این شهرستان به صورت انبوه و در ۱۰ هزار هکتار نیز به صورت نیمه‌متراکم و پراکنده رشد و نمو دارد.
این دشت‌ها در مجاورت کوه‌های زاگرس و در دامنه‌های شاهان‌کوه و اطراف چشمه لنگان گردنه گلونی، دره شادی، چالقو و اکثر مناطق دهستان‌های پشتکوه و پیشکوه فریدونشهردر ۱۸۰ کیلومتری غرب اصفهان قابل مشاهده است.

آب و هوای کوهستانی، چشمه سارها و کوهساران، طبیعت بکر و دشت لاله های واژگون بسیار دیدنی است که هر هفته به ویژه در روزهای تعطیل هزاران گردشگر از شهر‌های مختلف برای تماشای این جلوه‌های زیبای طبیعت به این شهرستان عزیمت می‌کنند.
طبیعت بکر و دشت لاله های واژگون از اواخر فروردین تا اوایل خرداد بسیار دیدنی است و هر هفته هزاران خانوار از شهر‌های مختلف برای تماشای این جلوه‌های زیبا به فریدونشهر سفر می‌کنند.
طبق آمار هر سال بیش از یکصد هزار نفر در کمتر از ۳ هفته به منظور دیدن لاله‌های واژگون و اشک‌های سیاوش و مریم وارد منطقه فریدونشهر می‌شوند. این گل زیبا از طریق پیاز و بذر تکثیر می‌شود و چرای احشام، تخریب زیستگاه برای ایجاد اراضی کشاورزی، برداشت مستقیم این گیاه و عرضه به بازار مهم‌ترین عوامل تهدید لاله‌های واژگون است.
متاسفانه برخی افراد سودجو آن را از ریشه کنده و در بازار می‌فروشند و باعث از بین‌رفتن آن می‌شوند.

 

 

دشت لاله های واژگون اردکان شیراز(سپیدان)

دشت لاله‌های واژگون مشهورترین دشت لاله فارس و یکی از دیدنی‌ترین مناطق گردشگری استان در فصل بهار است که از اواسط فروردین تا اواسط خرداد به گُل می‌نشیند.

این دشت ها در اطراف شهراردکان قراردارند. اگر سفرتان را شیراز آغاز کرده اید برای رسیدن به دشت، باید از جاده جدید یاسوج ویاجاده پیست اسکی گذر کنید که در امتداد پیست پولاد کف است پس از طی یک مسیر ۸۰ کیلومتری ازشیراز در سمت شمال غرب به دوراهی اردکان به یاسوج ویادوراهی اردکان به کمهر  می رسید در اینجا باید در جاده جدید یاسوج قرار بگیرید و ۴۰ کیلومتر مانده به یاسوج، به روستای های منطقه خفری میرسید. این نقطه همان محل روئیدن گل اشک یا لاله های واژگون است.

این منطقه های طبیعی در فصل بهار مملو از گلهای طبیعی به ویژه لاله سرخگون ؛ گل اشک یا لاله های واژگون  است که به رنگ سرخ مایل به بنفش بوده و از روز چهلم تا شستم بعد از عید شکفته می‌شوند و در موقع وزش باد سیر و روشن می‌شوند.طبیعت بکر و وجود چشمه‌ های پر آب، این دشت زیبا را به نقطه ای بی نظیر در استان فارس ؛ شهرستان سپیدان مبدل کرده است.

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0