بررسی ارتباط بین خودگردانی بر عملکرد تحصیلی و انگیزش در دانشجویان دختر دانشگاههای بیرجند (پیام نور ،دولتی )در سال تحصیلی

بررسی ارتباط بین خودگردانی بر عملکرد تحصیلی و انگیزش در دانشجویان دختر دانشگاههای بیرجند (پیام نور ،دولتی )در سال تحصیلی

بررسی ارتباط بین خودگردانی بر عملکرد تحصیلی و انگیزش در دانشجویان
دختر دانشگاههای بیرجند (پیام نور ،دولتی )در سال تحصیلی

یکی از عواملی که میتواند بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیر بسزایی داشته باشد، فرآیندهای خودگردانی است. به عبارت دیگر هرگاه دانشجویان توانایی تنظیم و جهت دادن به یادگیری خود را داشته باشند، توفیق بیشتری در دستیابی به مهارتها و دانش موضوعی خاص خواهند داشت )بوکارتس، ۹۱۱۱ (. از این رو یکی از دغدغههای آموزش و پروش قرن بیست و یکم چگونگی تربیت فراگیرانی است که از خودگردانی لازم برخوردار بوده و توانایی مشارکت در یادگیری خود را داشته باشند.کارولی و همکاران ) ۰۲۲۲ ( یادگیری خودگردان را توانایی جهتدهی درونی برای تنظیم توجه، رفتار و عواطف به منظوررسیدن به هدف و پاسخگویی به نیازهای بیرونی و محیط درونی میدانند. زیمرمن ) ۹۱۱۱ ( یادگیری خودگردان را افکار،احساسات و رفتارهای خودانگیختهای میداند که افراد برای دستیابی به اهدافی که خود وضع کردهاند، مورد استفاده قرار می-دهند. او بر این باور است که یادگیرنده خودگردان مشارکت کننده فعال در یادگیری خویش فعال است. به بیان دیگر یادگیرنده خودگردان به توانایی خود اطمینان دارد، مستقل و کنجکاو است و دارای خودبسندگی و علاقه درونی بیشتری است. یادگیرنده خودگردان همچنین به برنامه ریزی، خودبازبینی، هدف گذاری و خودارزیابی میپردازد و برای افزایش کارایی ) خویش به سازماندهی، انتخاب و ایجاد محیطهای مناسب و مطلوب اقدام مینماید )زیمزمن، ۹۱۱۱ (. پنتریچ ) ۰۲۲۲ یادگیرنده خودگردان را فردی میداند که در یادگیری خود فعال است، به این ترتیب که برای خود هدف تعیین میکند، از میزان پیشرفت خود به سوی هدف آگاه است و کارکردهای شناختی، انگیزشی و رفتاری خود را تنظیم مینماید و از تجارب اولیه برای سازگاری با اهداف و تلاش بیشتر استفاده میکند. در نظریه شناخت اجتماعی بندورا ) ۹۱۱۱ ( از سه فرآیند اصلی و مهم خودگردانی یعنی خویشتننگری، خودداوری و خودواکنشی یاد شده است. منظور از خویشتننگری، مشاهده رفتارهای خویش و توجه اگاهانه به شناختها، فرآیندها و جنبههای خاص رفتاری خود است. منظور از خودداوری، مقایسه پیشرفت خود با ملاکها و اهداف تعیین شده است. خودداوری تحت تأثیر فرآیندهایی نظیر خودبسندگی، هدفگذاری و اطاعات حاصل از خودبازبینی قرار میگیرد.

5000 تومان – 80931162972
اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0