جواب فعالیت های علوم پنجم ابتدایی

جواب فعالیت های علوم پنجم ابتدایی

 

جواب فعالیت های علوم پنجم ابتدایی

 

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۲۴ درس سوم علوم پنجم ابتدایی

جمع آوری اطلاعات صفحه ۲۴ درس ۳ علوم پنجم

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۲۴ درس ۳ علوم پنجم ابتدایی

 

در ساعت سازی و طلا فروشی ها از عدسی استفاده می کنند در این باره اطلاعاتی جمع آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.

پاسخ:

در ساعت سازی ها برای تعمیر ساعت ها باید کلیه قطعات ریز ساعت رو ببیند تا بتونن اونو درست کنن. آنها بای دیدن قطعات ریز باید از عدسی استفاده کنند که اندازه آن ها را برای تعمیر کار بزرگ کند.

همچنین طلاسازان با عدسی میتونن تقلبی بودن طلاهارو تشخیص بدهند.

 

جواب فعالیت های درس ۷ علوم پنجم ابتدایی

جواب فکر کنید های درس هفتم علوم پنجم ابتدایی

فکر کنید صفحه ۶۰ درس ۷ علوم پنجم

افراد نابینا به کمک الفبای برجسته به نام حروف بریل می توانند بخوانند، چرا این افراد برای خواندن از سرانگشتان خود استفاده می کنند؟

پاسخ:

خط بریل خط برجسته ای است که به کمک آن افراد نابینا می توانند بخوانند و بنویسند، اینجور افراد به کمک حس لامسه با مردم و یا افراد مثل خودشان ارتباط برقرار می کنند، تعداد گیرنده های لمسی در برخی از بخش های بدن بیشتر از جاهای دیگر است. از جمله این جاها نوک انگشتان است. این افراد از انگشتان خود برای خواندن استفاده میکنند .

 

جمع آوری اطلاعات صفحه ۶۰ درس ۷ علوم پنجم

برای حفظ سلامت پوست چه کارهایی باید انجام دهیم؟ در این باره اطلاعاتی جمع آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.

پاسخ:

شست و شو و نظافت هر روز بدن

استراحت کافی

خورد مواد غذایی ویتامین دار

جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب

و…

 

جواب فکر کنید های درس ۹ علوم پنجم ابتدایی

جواب فکر کنید های درس نهم علوم پنجم ابتدایی

فکر کنید صفحه ۷۱ درس ۹ علوم پنجم

چرا کف آشپزخانه و حمام و سطح خیابان ها را کمی شیب دار درست میکنند؟

پاسخ:

چون در این مکان ها آب جمع میشود و باید شیب آرامی داشته به خروجی آب داشته باشد تا آب از آنجا خارج شود.

 

فکر کنید صفحه ۷۳ درس ۹ علوم پنجم

به شکل رو به رو توجه کنید و توضیح دهید که با چه ابزاری میتوان تنه ضخیم و مقاوم درختی را خرد کرد؟

پاسخ:

با استفاده از تبر که لبه تیز دارد .

 

 

جواب فعالیت های درس ۱۰ علوم پنجم ابتدایی

فعالیت صفحه ۷۸ درس ۱۰ علوم پنجم ابتدایی

سنگ های مختلفی تهیه کنیدشکل ظاهری آنهارا مشاهده کنید.

سنگ ها را در یک قوطی فلزی بریزید، درب آن را ببندید و سعی کنید با تکان دادن قوطی، سنگ را به قطعه های کوچکتری تبدیل کنید

پیش بینی کنید که کدام سنگ ها تغییر میکنند؟

جواب : تمام سنگ ها

درب قوطی را باز کنید و مشاهدات خود را بیان کنید.

* کدام سنگ ها بیشتر خُرد شده اند ؟ جواب : سنگ هایی که از استحکام کمتری برخوردار هستن

* آیا قطعه های به دست آمده از نظر رنگ و اندازه یکسان هستند؟ جواب : خیر

 

فعالیت صفحه ۸۰ درس ۱۰ علوم پنجم ابتدایی

در شکل های زیر اثر تغییر دما بر روی سنگ ها نمایش داده شده است. با بررسی این شکل ها درباره چگونگی تشکیل خاک در جاهای سرد و کوهستانی گفتگو کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.

جواب گزارش :

در مکان های کوهستانی هنگام شب دمای هوا بسیار کم میشود بصورتی که اگر داخل سنگ ها آبی وجود داشته باشد یخ میزند، یخ نسبت به آب فضای بیشتری را میگیرد به همین دلیل به چند طرف سنگ فشار می آورد و سنگ را میشکند

.

جواب فعالیت های درس ۱۱ علوم پنجم ابتدایی

فعالیت صفحه ۹۱ درس ۱۱ علوم پنجم

هوا چه اثری بر رشد گیاه دارد ؟

مواد و وسایل لازم: دو عدد گلدان عدس، دو ظرف پلاستیکی شفاف و در دار

دو گلدان کوچک که در هر کدام یک گیاه عدس رشد کرده باشد تهیه کنید ( میتوانید از گلدان فعالیت های قبلی در آنها عدس کاشته اید استفاده کنید یا چند روز قبل در دو گلدان دانه عدس بکارید)

گلدان هارا در دو ظرف پلاستیکی شفاف و در دار قرار دهید اما فقط درب یکی از ظرف هارا ببندید

مشاهدات خود را به مدت چند روز یادداشت کنید:

پاسخ : گیاهی که در ظرف در باز بود بهتر رشد میکند و گیاهی که در ظرف آن بسته بود بعد از چند روز خشک و پژمرده میشود.

* از این فعالیت چه نتیجه ای میگیرید ؟ نتیجه میگیریم که گیاهان برای رشد خود به هوا و اکسیژن نیاز دارند.

 

جواب فعالیت های درس ۱۲ علوم پنجم ابتدایی

فعالیت صفحه ۹۶ درس ۱۲ علوم پنجم ابتدایی:

مواد و وسایل لازم: گلدان و یا لیوان شیشه ای، آب، قند،چند ساقه برگ دار جعفری

ساقه های برگ دار جعفری را تمیز بشوئید، انتهای ساقه هارا به طور مایل ببرید و آن ها را درون محلول آب قند بگذارید، پیش بینی کنید که مزه برگ های جعفری تغییر کرده است یا خیر ؟

بله شیرین شده است.

برای بررسی درستی پیش بینی خود مزه برگ های جعفری معمولی را مقایسه کنید:

برگ های جعفری معمولی شیرین نیست ولی برگ های جعفری که در آب قند قرار دادیم شیرین شده است.

 

فعالیت صفحه ۹۷ درس ۱۲ علوم پنجم ابتدایی:

مواد و وسایل لازم: میکروسکوپ، تیغه و تیغک، آب معمولی، چند برگ تره

برگ تره را بشکنید

لایه نازک روی برگ را جدا کنید و روی تیغه بگذارید

یک قطره آب روی این لایه بریزید، تیغک را روی آن قرار دهید

این نمونه را زیر میکروسکوپ مشاهده کنید

مشاهدات خود را نقاشی کنید

در پشت و روی برگ های تره سوراخ های ریزی وجد دارد، اکسیژن از این سوراخها وارد گیاه میشودند، اسم این سوراخ ها ریز یا روزنه میگویند

 

جواب تمرین های درس ۱۲ علوم پنجم ابتدایی

فکرکنید؛

وقتی می خواهیم گلدان یک گیاه را عوض کنیم چرا آن را با خاک اطراف ریشه به گلدان دیگر منتقل می کنیم؟

جواب: برای این که به تارهای ریز روی ریشه آسیب نرسد و مانع از پژمرده شدن آن شود.

فکر کنید؛

فرض کنید می خواهید به جشن تولد دوستتان بروید . برای او گل هایی رنگارنگ هدیه ببرید اما گل فروشی فقط گل های سفید دارد. برای آنکه گل های رنگی داشته باشد چه می کنید؟

جواب: در چند لیوان آب به طور جداگانه جوهرهای رنگی می ریزیم و انتهای ساقه ی گل های سفید را به طور مایل می بریم و هر یک را در یکی از لیوان ها قرار می دهیم بعد مدتی رنگ گل ها تغییر می کند و گلبرگ های آن به رنگ جوهری که در آب لیوانشان است در می آید

فکرکنید؛

اگر بر رو و پشت برگ های گیاه شمعدانی مقداری وازلین بمالیم با آنکه شرایط مناسب برای رشد این گیاه فراهم است آن برگ پژمرده می شود چرا؟

جواب: زیرا وازلین سوراخ های پشت و روی برگ را مسدود می کند و مانع از رسیدن هوا به گیاه می شود. پس گیاه هوای کافی برای رشد مناسب را ندارد و پژمرده می شود.

جواب فعالیت های درس دوازدهم علوم پنجم

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0