ماشین ابزار ها

ماشین‌ابزار نامی کلی است برای اشاره به یکی از رشته‌های فنیکه در آن کار با دستگاه‌های ویژه صنعتی آموخته می‌شود.

کارگاهها و آزمایشگاههای مربوط به ماشین‌ابزار

کارگاه فلزکاری – کارگاه تراشکاری – کارگاه فرزکاری – کارگاه سنگ زنی – کارگاهقالبسازی – CNC و CAD/CAM کارگاه – آزمایشگاه اندازه گیری

کارگاه قالبسازی

دستگاه تراش , صفحه تراش , فرز , اسپارک , پانتوگراف

دستگاه ماشینکاری

مجهز به دستگاه تراش , دریل , ماشینهای مخصوص سوراخکاری همزمان چند سوراخ, ماشین تراشهای مخصوص هیدروکپی vertical, ماشین سری تراش nc

کارگاه ریخته گری

مجهز به دستگاه ریخته گری (فشاری) , دستگاه ریژه ریخته گری , دستگاه
ریخته گری فشار بالا با توانهای (۲۵۰ تن , ۴۰۰ تن , ۱۶۰۰ تن ) , کمپرسور oil free , کوره ریخته گری ۲ تن

 کارگاه رنگ کاری

مجهز به کوره رنگ کاری , آبشار رنگ , وان شستشو و کروماته و چربی گیری و…

کارگاه پرداخت کاری

مجهز به دستگاه پولیش کاری

ماشین ابزاردستگاههای ماشین‌ابزار

دستگاه تراش ، دستگاه فرز ، دستگاه بازار تیزکن ، دستگاه فرز هاب ، صفحه تراش،فرز پانتوگراف (جریان‌گیر) ، بورینگ ، اسپارک ، تزریق پلاستیک ، سنگ زنی ، دریل،شابلن تراش، CNC فرز،ارونگ ، اره نواری، DENFORDو MTS و MDT تراش و فرز CNC.این مقاله در مورد CNC می باشد . بنابراین به بحث و بررسی ماشینهای CNCمی پردازیم.هنرجویان رشته‌های «ماشین‌ ابزار ـ تراشکاری و فرزکاری» همزمان و پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در کارگاه‌ها و شرکت‌های صنعتی در زمینه فرزکاری، تراشکاری، ابزارتیزکنی، سنگ‌زنی، قالب‌سازی و اپراتوری دستگاه‌های CNC کار کنند.به گزارش فارس،‌ رشته‌های «ماشین‌ابزار»، «فرزکاری CNC»، «فرزکاری»، «تراشکاری و فرزکاری» از زمینه‌های صنعت در گروه مکانیک قرار دارند.

 

* معرفه رشته

یک قطعه باید به چه روشی ساخته شود تا دارای تولیدی سریع، ارزان و همچنین کیفیت مناسب و وقت و کارآیی مطلوب باشد؟ پاسخ به این سؤال مهم بر عهده متخصصین رشته ماشین‌ابزار و تراشکاری و فرزکاری است.‌
این رشته به زمینه‌های کاربردی در زمینه شکل‌ دادن فلزات،‌ طراحی قالب‌ها و ساخت قطعه‌های گوناگون می‌پردازد.
هنرجویان رشته ماشین‌ابزار و تراشکاری و فرزکاری در طی دوران تحصیل با محاسبات فنی و رسم فنی و تئوری کارگاه مربوطه و کار با دستگاه‌های تراش، فرزسنگ، اره‌لنگ و … آشنا می‌شوند و در پایان مهارت، گواهینامه‌های مهارتی مربوطه را اخذ خواهند کرد.
این گروه با ماشین‌آلاتی که به روش براده‌برداری بر روی فلزات و غیرفلزات کار انجام می‌دهند به روش دستی و خودکار آشنا می‌شوند و پروژه‌هایی را در پایان ترم در حد محتوای آموزش خود انجام می‌دهند.هنرجویان رشته فرزکاری CNC علاوه بر مهارت‌های فوق، توانایی نقشه‌کشی به کمک رایانه و برنامه‌ریزی ماشین‌آلات تراش و فرز CNC را فرا گرفته و با دستگاه‌های مذکور اقدام به برش قطعات به روش براده‌‌برداری و تمام اتوماتیک CNC می‌پردازند.
 * سطح آموزشی مهارت‌ها
۱-  تراشکاری ـ فرزکاری، سنگ‌زنی ـ نقشه‌کشی به کمک رایانه
۲- برنامه‌ریزی دستگاه‌های CNC
* آینده تحصیلی و شغلی
۱- اشتغال در کارگاه‌ها و شرکت‌های صنعتی در زمینه فرزکاری، تراشکاری، ابزارتیزکنی، سنگ‌زنی، قالب‌سازی و اپراتوری دستگاه‌های CNC و …
۲- فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در رشته‌های مرتبط با مهندسی مکانیک، گرایش ساخت و تولید صنایع فلزی در سطح آموزش عالی ادامه تحصیل دهند.
* ساعت آموزش
رشته «فرزکاری CNC» دارای ۱۰۸ ساعت آموزش است که شامل ۴۲ ساعت دروس عمومی، ۴ ساعت شایستگی‌های پایه، ۵۳ ساعت شایستگی‌های فنی و ۹ ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.
استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «کاربر رایانه متشکل از ۳ واحد نظری و ۵ واحد عملی»، «ریاضی ۱ متشکل از ۲ واحد نظری»، «فیزیک متشکل از ۲ واحد نظری»، «فرزکار درجه ۲ متشکل از ۴ واحد نظری و ۱۳ واحد عملی»، «ابزار تیزکن متشکل از ۲ واحد نظری و ۳ واحد عملی»، «برنامه نویس CNC درجه ۲ متشکل از ۲ واحد نظری و یک واحد عملی»، «فرزکار CNC درجه ۲ متشکل از ۲ واحد نظری و ۵ واحد عملی»، «فرزکار CNC درجه ۱ متشکل از ۲ واحد نظری و ۲ واحد عملی» و «کارورزی متشکل از ۴ واحد عملی» است.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0