راجع به رشته ی مدیریت بازرگانی چه میدانید؟

معرفی رشته مدیریت بازرگانی:

مدیریت بازرگانی که سر آغاز آن کشور فرانسه می باشد،از دانشگاه ESCP Europeشروع شده است و به بحث در مورد پیرامون چگونگی کنترل سود،سرمایه،هزینه و استفاده بهینه از امکانات موجود میپردازد؛

مدیریت بازرگانی از مهمترین بخش های مدیریت شرکتهای تجاری است ؛زمانی یک شرکت میتواند بین خود، مشتریان و خریداران خود رابطه تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی موفق داشته باشد. شخصی که مدیریت بازرگانی یک بنگاه اقتصادی را به عهده می گیرد در جذب مشتریان و ارائه و معرفی درست و اصول محصول یا خدمات یک شرکت کوشش می کند و به صورت طبیعی مدیر بازرگانی شخصی است که نقش اساسی در سود و ضرر شرکت ها دارد.

تیلور پایه‌گذار این علم در مکتب کلاسیک بوده‌است. از استادان مدیریت در ایران می‌توان اشخاصی همچون: دکتر مهدی الوانی، دکتر علی رضاییان، دکتر علی‌اکبر فرهنگی، دکتر آرش حبیبی و دکتر سید رضا سید جوادین را نام برد.

مباحث مهم پیش رو:

۱)هدف

۲)صنعت و بازار کار

۳)آینده ی شغلی

۴)گرایشهای مختلف رشته

۵)دروس دانشگاهی

۶)مهارتها و توانایی های لازم برای این رشته

و…

 

۱)هدف رشته ی مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی  به بحث در مورد پیرامون چگونگی کنترل سود، سرمایه، هزینه و استفادهٔ بهینه از امکانات موجود می‌پردازد. می‌توان گفت که هدف از این رشته آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمان‌های بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی بر مدیریت، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مرتبط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راه‌حل‌های مختلف در مورد هر مسئله، تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات می‌باشد.

 

۲)صنعت و بازار کار

دانشجویان این رشته به واسطه ی شناخت کافی از کسب و کارها و طریقه ی ایجاد تجارت موفق، شانس بالایی جهت موفقیت در حیطه کارآفرینی و تشکیل کسب و کار جدید دارند.

فارغ التحصیلان این رشته به مباحث مربوط به بازار، تدوین استراتژی های سازمانی، شناخت مشتریان و نحوه ارتباط با آن ها ، شناخت فرایندهای فروش، بازاریابی و خدمات به مشتریان آشنایی لازم را دارند. از این جهت تونایی استخدام در واحدهای بازرگانی سازمان ها را دارند و می توانند به خوبی در سطح مدیران اجرایی در سازمان های بازرگانی، صنعتی و دولتی مشغول به کار شوند. یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. اما انتظار میرود این فارغ التحصیلان در کنار کارهای پژوهشی و تحقیقاتی، بعد از کسب تجربه های کافی بتوانند مسئولیت های بیشتری را در سطوح بالای سازمان ها برعهده گیرند.

با توجه به اینکه کشور ما صنایع تولیدی و خدماتی زیادی دارد، همواره با یک چالش اساسی روبرو بوده است، چالش عدم تواناییی صحیح در فرآیندهای بازاریابی، برند‌سازی، تجارت، صادرات و … افرادیکه در این زمینه‌ها دانش مناسبی دارند بسیار کم هستند و این افراد کم نمی‌توانند به بهتر شدن اقتصاد تمامی صنایع کمک کنند. لذا آنهایی که با خلاقیت، تلاش و پشتکار بتوانند در سازمان‌ها تحول ایجاد کنند، می توانند یک جایگاه شغلی بسیار عالی و با درآمد خیلی خوب داشته باشند.

حتی اگر به رده های بالاتر هم نخواهید دست پیدا کنید در سمت‌های میانی نیز می‌توانید باعث تغییرات مثبت شوید و به سودآوری سازمان خودتان کمک کنید. البته با توجه به سرعت بسیار زیاد تغییرات در دنیا و شرایطی که کشور ما به دلایل سیاسی و اقتصادی با آن روبرو است، قطعاً فرصت‌ها و تهدیدهای زیادی در محیط کسب و کار وجود دارد و اگر یک فارغ التحصیل این رشته بتواند فرصت‌ها را به خوبی شناسائی کند، می‌تواند به موفقیت‌های بسیار خوبی برسد.

۳)آینده شغلی

فارق التحصیلانن این رشته با تسلط به مباحث مربوط به بازار،مباحث تدوین استراتژی های سازمانی،شناخت مشتریان و نحوه ی ارتباط با آنها،شناخت فرایند های فروش،بازاریابی و خدمات به مشتریان زمینه لازم جهت استخدام در واحد های بازرگانی سازمانها را داشته و نسبت به سایر گرایشها ی مدیریت با توجه به نبود رشته ای جایگزین از بازار کار مناسبی برخوردارند.ضمن اینکه دانشجویان این رشته با توجه به به شناخت کافی از کسب وکار ونحوه ی ایجاد تجارت موفق شانس زیادی برای موفقیت در حیطه ی کارآفرینی و تشکیل کسب وکار جدید دارند.

۴)گرایش های مهم رشته

  • بازاریابی
  • بازاریابی بین الملل
  • تجارت الکرونیکی
  • مدیریت استراتژیک بازرگانی داخلی
  • کار آفرینی
  • گرایش های مالی بیمه
  • تحول

و…

۵)دروس دانشگاهی رشته مدیریت بازرگانی

  • آمار وکاربرد های آن در مدیریت۱
  • آمار و کاربرد آن در مدیریت۲
  • اصول حسابداری۱
  • اصول حسابداری۲
  • اقتصاد خرد
  • اقتصاد کلان
  • بازاریابی بین الملل
  • بازاریابی و مدیریت بازار
  • بازرگانی بین الملل
  • بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان
  • پول و ارز بانکداری
  • تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم
  • تحقیق درعملیات۱
  • تحقیق در عملیات۲
  • تحقیقات بازاریابی توسعه اقتصادی و برنامه ریزی
  • حسابداری صنعتی۱
  • حسابرسی۱
  • حقوق اساسی
  • حقوق بازرگانی
  • حقوق بازرگانی بین الملل
  • روابط صنعتی
  • روان شناسی کار
  • روش تحقیق در مدیریت
  • ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت۱
  • ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت۲
  • زبان تخصصی۱و۲
  • زبان تخصصی ۳و۴
  • سازمانهای پولی و مالی بین المللی
  • سمینار در مسائل بازاریابی
  • سمینار در مسائل مالی
  • سیاست پولی و مالی
  • سیستم های خرید،انبارداری و توزیع
  • سیستم های اطلاعاتی مدیریت
  • مبانی سازمان و مدیریت
  • مبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آن
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت تولید
  • مدیریت رفتار سازمانی
  • مدیریت مالی۱
  • مدیریت مالی۲
  • مدیریت منابع انسانی
  • کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت

۶)مهارتها و توانایی های لازم برای این رشته

دانشجویان رشته مدیریت باید خلاق و قدرت تصمیم گیری خوبی داشته باشند؛

توان رهبری،اعتماد به نفس،روابط اجتماعی عالی،قدرت تجزیه وتحلیل و فن بیان قوی از توانایی های مورد نیاز برای دانشجو رشته مدیریت وتمام گرایشهاست؛

دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی باید به مسائل تجاری و اقتصادی و محیط بازار علاقه مند باشند و به دروس ریاضی،زبان انگلیسی و ادبیات مسلط باشند.

۷)دروس دبیرستانی که بیشترین کاربرد را در این رشته دارند

از دوره دبیرستان دروس‌ ریاضی‌، زبان‌ انگلیسی‌، هندسه و ادبیات فارسی بسیار حائز اهمیت هستند و در عین حال لازم است یادآور شویم که این رشته از هر سه گروه علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو می‌پذیرد. بدیهی است که با تلاش و علاقه، قبولی در رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه‌های معتبر کشور از جمله دانشگاه تهران برای مخاطبین امکان‌پذیر خواهد بود.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0