معرفی پروژه احداث سازه، تأسیسات و معماری ایستگاه B4 متروی تهران

 

– معرفی پروژه احداث سازه، تأسیسات و معماری ایستگاه B4 متروی تهران

تاریخچه‌ای از متروی تهران

سابقه بحث و گفتگو درباره احداث قطار شهری در تهران به ۱۱۰ سال قبل باز می گردد. در همین سال ها یک خط آهن روزمینی بین دروازه شهرری (مرقد حضرت عبدالعظیم) و میدان باغ شاه، که به واگن اسبی معروف گشت، احداث شد. در سال ۱۳۵۰ مطالعات اجتماعی، اقتصادی و ترافیکی شهر تهران و پیش بینی تغییرات آن تا سال ۱۳۷۰ شروع شد و گزارش نهایی آن شامل یک شبکه خیابانی با یک کمربندی در پیرامون منطقه مرکزی، دو بزرگراه برای نواحی تازه ساز شهری و یک شبکه مترو با ۷ خط که به وسیله شبکه اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی تکمیل شود در سال ۱۳۵۳ توسط شرکت سوفرتو ارائه شد.

در سال ۱۳۵۴ قانون تأسیس شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) به تصویب رسید و تعداد خطوط مترو به ۹ خط افزایش یافت.

در سال ۱۳۵۶ عملیات اجرایی احداث مترو آغاز شد، تا آن که به علت تحمیل جنگ به کشور، در سال ۱۳۵۹ کل طرح به حالت توقف درآمد. از سال ۱۳۶۵، رفته رفته عملیات آغاز شد و در سال ۱۳۷۴ قراردادهایی برای خرید تجهیزات ثابت و متحرک خطوط ۱ ، ۲ و ۵ منعقد شد.

نخستین خط راه‌آهن شهری تهران و حومه، مسیر قطار سریع السیر تهران – کرج (خط ۵) بود که در سال ۱۳۷۷ به بهره‌برداری رسید. یک سال بعد، بخش غربی خط ۲، یعنی حد فاصل ایستگاه‌های صادقیه (تهران) و ایستگاه امام خمینی (رحمت الله علیه) به بهره‌برداری رسید و در سال ۱۳۸۰، نیمه شمالی خط ۱، از ایستگاه میرداماد تا ایستگاه علی‌آباد افتتاح شد.

پس از آن سالانه افتتاح چند ایستگاه به همراه چند کیلومتر تونل زیرزمینی، دستاورد متخصصین مترو برای ساکنین و شاغلین تهران بوده‌است که همواره از آن به عنوان بدهی خود به مردم یاد کرده‌اند.

هم اکنون قطارهای شهری در خط ۱، از سه راه قلهک تا بهشت زهرا‌، در خط ۲ از دانشگاه علم و صنعت تا میدان صادقیه، در خط ۴ از میدان انقلاب اسلامی تا میدان شهدا و در خط ۵ از میدان صادقیه تهران تا گلشهر کرج به جابه‌جایی مسافران مشغولند.

ایستگاه B4

ایستگاه B4 که احتمالاً به نام ایستگاه استاد معین معروف خواهد شد، یکی از ایستگاه‌های خط ۴ متروی تهران است که در خیابان آزادی، ابتدای بولوار استاد معین واقع شده‌است. خط ۴ متروی تهران از ایستگاه A4 (میدان آزادی) شروع و به ایستگاه Q4 (میدان شهید کلاهدوز) در شرق تهران ختم خواهد شد. هم‌اکنون ایستگاه‌های میدان انقلاب اسلامی، میدان فردوسی، دروازه دولت، دروازه شمیران و میدان شهدا مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند و طبق وعده‌ی مسئولان شرکت مترو، به یاری خداوند ایستگاه‌های این خط از تقاطع خیابان آزادی و بزرگراه یادگار امام، تا افسریه، تا پایان سال ۱۳۸۸ به بهره‌برداری خواهند رسید. ایستگاه B4 احتمالاً تا اواخر سال ۱۳۹۰ تکمیل خواهد شد. همچنین در توسعه‌ی بعدی این خط، سه ایستگاه دیگر نیز در غرب میدان آزادی (A4-1تا A4-3) به سمت شهرک اکباتان در نظر گرفته شده‌است.

هم‌اکنون اجرای هر یک از ایستگاه‌های در دست احداث خط ۴ و هر قطعه از تونل این خط، به عهده‌ی یک شرکت پیمانکار گذاشته‌شده‌است. طراحی و نظارت دو یا چند ایستگاه به عهده‌ی یک شرکت مشاور است و مجموع فعالیت‌های پیمانکاران و مشاوران را یک شرکت دیگر به عنوان مدیر طرح، از طرف کارفرما کنترل می‌نماید.

پروژه‌ی احداث سازه، تأسیسات و معماری ایستگاه B4 متروی تهران با ارزش ۱۳ میلیارد تومان به شرکت بلندپایه سپرده شده‌است. مشاور این پروژه شرکت مهندسین مشاور طرح پرهون است که نظارت بر اجرای کار را نیز به عهده دارد. مدیر طرح، شرکت مهندسین مشاور گنو و کارفرما، شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) است.

وضعیت سازمانی کارگاه

افراد مستقر در کارگاه B4 متشکل از نیروهای پیمانکار و نیروهای دستگاه نظارت مقیم هستند. اداره‌ی پروژه به عهده‌ی مدیر پروژه، و اداره‌ی کارگاه به عهده‌ی سرپرست کارگاه است. خلاصه‌ای از سازمان موجود در امور این کارگاه به شرح زیر است:

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0