کارگزار بورس کیست؟

کارگزار کیست؟

کارگزار بورس کیست

شخص حقوقی است که اوراق بهادار را برای دیگران و به حساب آنها معامله می کند و به عبارت دیگر واسطه بین خریدار و فروشنده اوراق بهادار است که به عنوان نماینده مشتری و به حساب مشتری، در مقابل دریافت کارمزد، به خرید و فروش اوراق بهادار می پردازد.
شما برای اینکه پول خود را در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنید، به یک کارگزار بورس نیاز دارید تا سهام را برای شما خرید و فروش کند. هرچند بعضی سهام را می‌توانید مستقیما از خود شرکت‌های صاحب سهام خریداری کنید، ولی خرید و فروش اکثر سهام شرکت‌ها فقط از طریق کارگزار بورس یا شرکت‌های کارگزاری بورس امکان‌پذیر است.

برخی خدمات کارگزار :

 ۱)کمک و مشاوره

وقتی می‌خواهید تصمیماتی برای سرمایه‌گذاری بگیرید نماینده‌ی حساب به شما کمک و مشاوره می‌دهد. به‌طور معمول، ارتباط نزدیک و راحتی بین سرمایه‌گذار و نماینده‌ی حساب سهام در کارگزاری شکل می‌گیرد و در خصوص مسائل جاری اقتصادی و اهداف مالی گفت‌وگوهای مشورتی صورت می‌گیرد.

۲) تحقیق

وقتی که در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کنید باید تحقیقات کاملی انجام دهید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. کارگزار تمام وقت می‌تواند در این کار به شما کمک کند.

۳)اهداف سرماه گذاری

نماینده‌ی حساب شما باید دقیقا بداند اهداف سرمایه‌گذاری شما چه هستند تا بتواند به شما کمک کند به این اهداف برسید.

آنها احتمالا استراتژی‌های سرمایه‌گذاری را با شما مرور می‌کنند و به شما می‌گویند چقدر طول می‌کشد تا با استفاده از این راهکارها به اهداف خود برسید.

۴)تصمیمات سرماه گذاری

اگر رابطه‌ی خوبی با یک کارگزار تمام وقت برقرار کنید ممکن است آن‌قدر به او اعتماد کنید که اجازه بدهید به جای شما تصمیمات سرمایه‌گذاری بگیرد. این کار در زمان صرفه‌جویی می‌کند و اگر کارگزار شما سابقه‌ی خوبی داشته باشد می‌توانید سرمایه‌گذاری موفقی داشته باشید.

کارگزار بورس

نکاتی که باید به آنها توجه کرد :

۱)کارگزار کمیسیون میگیرد

کارگزاران در اصل فروشنده هستند، این یعنی آنها مزد می‌گیرند که با رفتار خوب رضایت‌مندی شما را حاصل کنند. آنها در عین حال که از شما کمیسیون می‌گیرند، باید برای شرکتی که کار می‌کنند نیز درآمدزایی داشته باشند. بنابراین، هر اندازه که اسباب رضایت شما را فراهم آورند، ولی در نهایت حقیقت این است که آنها برای شرکت‌شان کار می‌کنند و نه شما.

۲)انتخاب های خود را داشته باشید

کارگزار به شما مشاوره می‌دهد، و فقط خودتان باید تصمیم نهایی را بگیرید. همیشه خودتان تصمیم بگیرید که در کجا سرمایه گذاری کنید، و سعی کنید از نیت واقعی کارگزار از پیشنهاد به سرمایه‌گذاری روی سهام هر شرکتی به مرور زمان آگاهی و تجربه کسب کنید.

۳)هزینه

اگر می‌خواهید یک کارگزار تمام وقت داشته باشید، هزینه‌ی شما بیشتر می‌شود.

کارگزار تخقیقی فقط خرید و فروش سهام را برای شما انجام می‌دهد. درصورتی که نقش کارگزار تمام وقت فرای این است و جایگاه مشورتی ایشان برای سرمایه‌گذار دارای اهمیت و ارزش است. پس اگر کارگزار تمام وقت شما پیشنهادات سودمندی به شما ارائه نمی‌دهد بهتر است هر چه سریع‌تر برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی تصمیم بگیرید.

۴)نظارت

باید آگاه باشید که با اعطای اختیار تام به کارگزار جهت سرمایه‌گذاری، در حقیقت ایشان صاحب اختیار پول و سرمایه‌گذاری شما می‌شود. و این یعنی اینکه اگر کارگزار سرمایه‌گذاری مناسبی را انجام ندهد، در واقع شما با این کار نه‌تنها سرمایه‌ی خود را از دست داده‌اید بلکه باید کمیسیون او را نیز بپردازید.

پس اگر کاملا به کارگزار خود اعتماد ندارید، به او اجازه ندهید که به جای شما تصمیمات سرمایه‌گذاری بگیرد.

کارگزار بورس

برای مشاهده لیست کارگزاران فعال کلیک نمایید.
برای مشاهده لیست کارگزارن  تعلیق شده کلیک نمایید.
برای مشاهده لیست گارگزاران لغو شده کلیک نمایید.
برای مشاهده لیست رتبه بندی شرکتهای کارگزاری کلیک نمائید.
برای مشاهده لیست مجوزهای فعالیت شرکت‌های کارگزاری کلیک نمایید.

برای مشاهده لیست قوانین و مقررات مدیریت نظارت برکارگزاران تا پایان سال ۱۳۹۰ ، ۱۳۹۱ ، ۱۳۹۲ ، ۱۳۹۳، ۱۳۹۴، ۱۳۹۵، ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ کلیک نمائید.

کارگزار بورس

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0